אינסומניה טיפול

אינסומניה חולפת או קבועה?

חשוב לדעת שאצל אנשים רבים ישנן אפיזודות חולפות של אינסומניה (נדודי שינה) שאינן מחייבות טיפול מסודר וחולפות באופן ספונטאני. אך במידה והאינסומניה הפכה לדפוס קבוע בחייך, הגורם לך תשישות, עייפות, מתח ותפקוד לקוי הפוגע בחייך המשפחתיים, בעבודה או בבית הספר – חשוב שתקבל/י טיפול לאינסומניה.

שלב ראשוני אינסומניה טיפול

השלב הראשון הוא להתייעץ עם רופא/ת המשפחה שלך. במידה ויש לו או לה מודעות וידע בעניין רפואת שינה הוא יוכל להתחיל בבירור רפואי ראשוני שמטרתו לאבחן את הגורם או הגורמים לאינסומניה שיאפשר מתן טיפול יעיל. כמו כן לצייד אותך במידע חשוב שיכול לעזור בהקלת מצבך הרפואי ולשקול יחד איתך לאן לפנות.

שלב שני (במידה ונדרש)

במקרים מסוימים, בהם נדרש ידע ספציפי ובירור מעמיק יותר, רופא המשפחה יפנה אותך למכון שינה, שם תוכל/י להתייעץ עם מומחה ברפואת שינה, לנוירולוג או לפסיכיאטר במידה והתרשם כי ה-אינסומניה קשורה לחרדה או דיכאון.

אפשרויות הטיפול באינסומניה

טיפולים התנהגותיים לאינסומניה (לא רפואיים)

קיימות שיטות התנהגותיות ופסיכולוגיות שיכולות לסייע בטיפול באינסומניה. למל הגבלת שינה, טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT), אימון הרפייה, היפנוזה ועוד. חלק מהשיטות ניתנות ללמידה עצמית על ידי האדם הסובל וחלקן ניתנות על ידי מטפל שהוכשר לכך או רופא מומחה לשינה.

טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT)

CBT כולל יצירת שינויים התנהגותיים אצל המטופל. למשל איסור לישון במהלך היום, שמירה על לוח זמנים מדויק של שינה ויקיצה, יציאה מהמיטה אחרי כ- 20 דקות במידה והמטופל לא נרדם. לשינויים ההתנהגותיים נוסף המרכיב הקוגניטיבי – שינוי אמונות ותפיסות שקיימות אצל המטופל בנוגע לשינה, למשל חרדה בשל האפשרות שלא יצליח להרדם, ולימוד כיצד להעלות בראש מחשבות חיוביות.

טיפול באינסומניה באמצעות CBT נחקר רבות ונחשב בידי רבים לטיפול יעיל ביותר.

טכניקות הרפייה/רגיעהאינסומניה טיפולי הרפייה

ישנן טכניקות הרפיה שונות שעוזרות לסובלים מאינסומניה. החל מהרפיית שרירים (אימון הרפייה) שמלמדת את האדם לרפות את שריריו באזורי גוף שונים במטרה להפחית מתח ולהוביל לשינה, דרך תרגילי נשימה, מדיטציה וכלה בדמיון מודרך.

בקרת גירויים

טכניקה נוספת היא בקרת גירויים, שמטרתה ליצור קשר בין חדר השינה ובין שינה תוך הגבלת סוג הפעילות וההרגלים המותרים בחדר השינה. למשל, הליכה לישון רק כשהאדם ישנוני, קימה מהמיטה במידה והאדם לא נרדם תוך 20-30 דקות, איסור על אכילה, שתייה וצפייה בטלוויזיה בחדר השינה וכד'. מגבלות השינה מסייעות לשבור את ההרגל הלא בריא בין ערנות לשינה. יש לציין ששיטה אינה קלה לסובל מאינסומניה כיוון שהיא כוללת לוח זמנים מדוקדק של שעת שינה ויקיצה מותרים.

טיפולים רפואיים לאינסומניה

קיימים אמצעים רבים שעוזרים להשרות או להקל על השינה. שביניהם ניתן למנות כדורי שינה עם מרשם, כדורי שינה ללא מרשם, כדורי שינה טבעיים.

ההחלטה בדבר טיפול באינסומניה תלוי בסימפטומים מהם סובל החולה, הרקע הרפואי שלו (האם יש מחלות כמו אי ספיקת לב, סוכרת, מחלת ריאה וכד) ועוד. לכן חשוב להתייעץ עם רופא ולבצע בדיקות עזר במידת הצורך לצורך השלמת האיבחון טרם מתן טיפול לאינסומניה.

כדורי שינה עם מרשם

כדורי שינה הנפוצים בעולם שייכים למשפחת הבנזודיאזפינים – למשל ואליום וקלונקס. כדורי שינה אלה מאטים את פעילות מערכת העצבים. כדורי שינה חדשים יותר, הנון-בנזודיאזפינים – אמביאן למשל, נחשבים לבטוחים יותר וכוללים פחות תופעות לוואי.

חשוב לזכור שבכל מקרה, כאשר משתמשים בכדורי שינה ישנם סיכונים – במיוחד עבור אנשים החולים במחלות רפואיות מסוימות כמו מחלת כליות, ריאה או פגיעה בכבד. לכן חשוב להתייעץ עם רופא לפני שלוקחים כדורי שינה חדשים על מנת לאמוד נכון את התועלת לעומת הסיכון.

כדורי שינה ללא מרשם (OTC)כדורי שינה טבעיים ללא מרשם

חלק מהאנשים מעוניינים לקחת כדורי שינה ללא מרשם מעת לעת כדי שיעזרו להם לישון. זה יכול להיות סטודנטים לפני בחינה, אדם שעומד לפני פגישה חשובה, אנשים שחוו אירוע טראומתי ועוד.  מרבית כדורי שינה ללא מרשם מכילים אנטי היסטמין כמו למשל ניטול (משמשת בעיקר לטיפול באלרגיות שיש לה השפעה על מערכת העצבית המרכזית שגורמת לחשות ישנוניות ויוניסום – שב כדור שינה הכולל חומר אנטי היסטמני.

ניתן לקחת את רוב כדורי השינה ללא מרשם בבטחה לתקופה של 7-14 יום. עם זאת חשוב לקרוא את הוראות השימוש שכן עשויות להיות מגבלות למשל אם את/ה לוקח/ת תרופה למצב רפואי אחר, נשים הרות או מניקות. חשוב לזכור שגם לכדורי שינה ללא מרשם יש תופעות לוואי העלולות לכלול סחרחורת, בלבול ופגיעה בזכרון לטווח קצר.

כדורי שינה טבעיים

ישנם כדורי שינה טבעיים רבים הנמכרים בחנויות הטבע ובתי המרקחת. רובם הגדול לא נבדקו די הצורך או שלא נבדקו כלל. עם זאת חשוב לדעת שישנם תוספי מזון וצמחי מרפא שידועים שנים רבות כמסייעים להרגעה והשריית שינה אצל הסובלים מאינסומניה. למשל ולריאן, מליסה רפואית, פסיפלורה, ויטמינים שונים ועוד.

תופעות לוואי

לצד התועלת של כדורי השינה ישנן גם תופעות לוואי רבות. לעיתים הנזק עולה על התועלת ולכן חשוב להתייחס לעניין זה במלוא הרצינות. בין תופעות הלוואי הנפוצות ניתן למצוא כאבי ראש, סחרחורות מסוגים שונים, טינטון (רעשים באוזניים או בראש), תגובה אלרגית, בחילות, אי נוחות בקיבה, ירידה בתפקוד הקוגניטיבי ביום שלאחר לקיחת כדור השינה.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אינסומניה © 2017