מלטונין

מלטונין – הורמון החושך

מלטונין (Melatonin), אשר נקרא גם הורמון החושך או השינה, הוא הורמון טבעי הנוצר בגוף ומופק על ידי בלוטת האצטרובל. המלטונין מיוצר אצל בעלי חיים, צמחים וגם חיידקים.

בלוטת האצטרובלמלטונין ובלוטת האצטרובל

גודלה של בלוטת האצטרובל כשל גרגר תירס והיא ממוקמת בדיוק מעל אמצע המוח. במהלך היום בלוטת האצטרובל אינה פעילה, אך כאשר השמש שוקעת ויש חושך, הגרעין העל תצלובתי (הסבר בהמשך הדף) מפעיל את בלוטת האצטרובל אשר מתחילה לייצר מלטונין.

פעולת המלטונין

המלטונין משוחרר לזרם הדם בשעות הערב המאוחרות (בסביבות 20:00-21:00). העלייה החדה במלטונין גורמת תחושת עייפות ורצון לישון. הרמות הגבוהות של המלטונין בדם נשארות כל הלילה (12 שעות בערך) ויורדות באופן משמעותי בסביבות השעה 08:00-09:00 בבוקר.

מלטונין ותהליך השינה

מלטונין משוחרר לדם רק בחושך. גם במידה ובלוטת האצטרובל הייתה מופעלת (ע"י הגרעין העל תצלובתי – עליו יוסבר בהמשך), היא לא הייתה מייצרת מלטונין במידה והאדם שוהה בסביבה מוארת. יש לציין שגם אור בהיר שמקורו בתאורה מלאכותית יכול להוות תחליף לאור השמש שיימנע שחרור מלטונין.

מלטונין ומחזור השינה

שינה וחשיפה לאור/חושך

התבנית של ערנות במהלך היום, כאשר יש אור, ושינה במהלך הלילה, כאשר חשוך, היא חלק נורמטיבית וטבעי של מהלך החיים שלנו.

הקשר בין מחזור השינה לבין אור וחושך נחקר רבות במהלך השנים וידוע כגורם מרכזי בוויסות תהליך השינה. חשיפה לאור מפעילה מסלול עצבי העובר מרשתית העין לאזור במוח הנקרא היפותלמוס. בהיפותלמוס יש מרכז מיוחד הנקרא הגרעין העל תצלובתי (SCN) הממוקם בדיוק מעל תצלובת הראייה.

הגרעין העל-תצלובתי

הגרעין העל תצלובתי מייצר ומעביר אותות לחלקים אחרים במוח השולטים בהורמונים, טמפרטורת הגוף ובפונקציות נוספות הקשורות לערנות או עייפות.

הגרעין העל תצלובתי עובד בדומה לחדר בקרה משוכלל המפעיל באופן מסודר ורציף פעולות המשפיעות על מחזור השינה. החל מרגע שהרשתית נחשפת לאור יום, הוא דואג לשחרור הורמונים מעוררים כמו קורטיזול ומעלה את טמפרטורת הגוף. במקביל הוא מעכב הורמונים אחרים, מלטונין למשל, אשר משרים שינה.

מלטונין על ידי פוטותרפיה

מלאטונין מלאכותי

היכן לקנות?

בישראל ניתן המלטונין בכדורים עם שחרור ממושך (סירקדין), ומסווג כתרופה המחייבת מרשם רופא עבור מטופלים עם אינסומניה.

בארה"ב לעומת זאת, ניתן לקנות מלטונין בחנויות טבע ותוספי מזון ללא מרשם רופא. זאת בניגוד להורמונים אחרים המחייבים מרשם. הסיבה לכך היא שההורמון אינו מוגדר כתרופה ולמעשה קיים באופן טבעי במספר מזונות שהאדם צורך.

מינון מלטונין

יש לדעת כי אי אפשר לשלוט במינון באופן מדויק ולכן כמות המלטונין בכדור לא בהכרח תהיה לפי מה שרשום על גבי האריזה. מכל מקום, מרבי המוצרים הקיימים ניתנים במינון שגורמים לרמת המלטונין לעלות לרמה גבוהה בהרבה מהרמה שנוצרת בגוף באופן טבעי. לעתים אף פי 20.

כמה לקחת ומתי?

על מנת שהטיפול יהיה יעיל, השיטה, המינון ושעת הלקיחה חייבים להיות תואמים להפרעת השינה. לקיחת כדור מלטונין בזמן הלא מתאים עלולה לאפס את השעון הביולוגי לזמן הלא נכון. עוד עניין שיש לקחת בחשבון הוא שטרם הצטבר ידע מספיק שיאפשר לנו לדעת בוודאות מה המינון המומלץ, מידת היעילות, והזמן האידיאלי לקחת כדור מלטונין.

עוד חשוב לדעת שלמרות השימוש הנרחב שעושה הציבור הרחב במלטונין להפרעות שינה (עם ובלי ייעוץ רפואי מסודר), טרם נתקבלו דיווחים על הרעלה או פגיעה אחרת כתוצאה ממנת יתרן.

מחקרים וידע

מלטונין לעומת פלצבו

נראה שמלטונין מסייע לשיפור השינה אצל חלק מהאנשים. עם זאת, במחקרים שבוצעו ובהם הושוו תוצאות הטיפול במלטונין אצל קבוצות מטופלים שקיבלו את החומר הפעיל לעומת קבוצות מטופלים שקיבלו פלצבו (אינבו) – נמצא כי במרבית המקרים אין הבדל בין הקבוצות.

יעיל או מיותר?

קיימות ראיות מבוססות לכך שנטילת כדורי מלטונין מאפשרת לאפס את השעון הביולוגי, למרות שעדיין לא ברור אם יש לכך יתרון על פני חשיפה לאור. באופן כללי, המחקרים מצביעים על תועלת בלקיחת כדורי מלטונין בזמן המתאים אצל אנשים העובדים במשמרות ואנשים הסובלים מג'ט לט (יעפת).

חלק מהמחקרים נראים מבטיחים בכל הקשור לקיצור זמן ההירדמות והפחתת מספר היקיצות הליליות. מחקרים אחרים, כפי שצוין, אינם מראים כל תועלת.

מה צופן העתיד?

נראה שיש צורך במחקרים נוספים עם מספר נבדקים רב יותר, על מנת לאמוד את היעילות, המינון והבטיחות עבור סוגי הפרעות השינה השונות. בייחוד בנטילה לפרק זמן ארוך. ייתכן שמלטונין אכן יעיל ובטוח לשימוש עבור נדודי שינה מסוימים, אך לא עבור סוגים אחרים.

מכל מקום יש לקחת בחשבון שהשאלות החשובות אודות המינון המתאים, זמן הלקיחה והיעילות עבור הסוגים השונים של נדודי השינה עומדות בעינן – כיוון שהמחקר בתחום זה נמצא רק בשלביו הראשוניים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אינסומניה © 2017