קושי / קשיי שינה

כאשר מדברים על קושי שינה או קשיי שינה, זה אומר שיכול להיות לך קושי להירדם בלילה, את/ה מתעורר/ת מספר פעמים במהלך הלילה, יש לך בעיות נשימה שמפריעות לשינה תקינה וכן הלאה.

מלבד ההשפעות המידיות של קושי שינה כגון עייפות לאחר קימה בבוקר, תשישות במהלך היום , כאבי ראש וכד', דע/י לך שקשיי שינה עלולים לגרום לך הפרעות גופניות ונפשיות שחלקן עלולות להיות מסכנות חיים.קשיי שינה

מי סובל/ת מקושי שינה?

ממחקרים שבוצעו, עולה כי מרבית הגברים והנשים סבלו מקושי שינה בתקופה או בתקופות מסוימות בחייהם. בנוסף, התגלה כי קרוב לשליש מהאוכלוסייה הבוגרת, גברים ונשים, ישנים עד שש שעות שינה בלילה.

כדאי לדעת שמעט אנשים מסוגלים לחוש רעננות וחיוניות לאחר שישנו רק שש או שבע שעות, ולמעשה רוב האנשים זקוקים לשמונה שעות שינה בלילה כדי להיות במיטבם.

איך תדעו אם אתם סובלים מקשיי שינה?

סימנים בולטים של קשיי שינה כוללים: עייפות בשעת הקימה בבוקר ולאורך היום, רמת אנרגיה נמוכה, כאבי ראש, נטייה לכעס ועצבנות יתרה ופגיעה ביכולת הריכוז. סימנים נוספים שיכולים להעיד על קושי שינה הם קושי להירדם בזמן סביר (לעתים יכול לקחת לך כמה שעות) ויקיצה בשעה מוקדמת מדי בבוקר.

גורמים לקושי שינה

קיימות סיבות רבות ומגוונות להופעת קשיי שינה. ביניהן ניתן למנות מצבים רפואיים שונים – למשל חסימה נשימתית בשינה (דום נשימה), תסמונת הרגליים חסרות המנוחה, הרגלי השינה לקויים, לחץ נפשי ממקורות שונים, כיב קיבה (אולקוס) ועוד. בגורמים מסוימים הקשורים לקושי שינה ניתן לטפל באופן עצמאי (למשל שינוי הרגלי השינה) ובגורמים אחרים יש צורך בהתערבות רפואית (למשל דום נשימה).

גורמים נוספים לקושי שינה בכלל וקושי להירדם בפרט הם צריכת משקאות עתירי קפאין סמוך לשעת השינה, פעילות גופנית או ריגוש רב לפני השינה, מזרן לא מתאים או לא תקין, שינה מופרזת במהלך היום, בעיה בפרוסטטה (האדם הסובל נאלץ לקום משנתו כדי לרוקן את שלפוחית השתן), תרופות מסוימות ויעפת (ג'ט לג), דיכאון וחרדה,

קשיי שינה – אבחון

ביקור רופא

מטבע הדברים, אבחון נכון של קשיי שינה ממושכים המשפיעים על איכות חייך מתחיל בביקור אצל הרופא.

הרופא ינסה למצוא גורמים חבויים העשויים לגרום או לתרום לקושי בשינה. הדבר נעשה על ידי לקיחת היסטוריה רפואית אודות מצבך הרפואי הכללי ודפוסי השינה שלך וביצוע בדיקות פיזיולוגיות בהתאם.

הכנה לביקור

כדאי להתכונן לקראת הביקור אצל הרופא ולהכין מראש רשימה של כל תרופות המרשם והתוספים אותם את/ה נוטל/ת. וכמו כן לבצע רישום מסודר של הרגלי השינה שלך. במידה ואת/ה סובל/ת מחלות או מצבים רפואיים שונים כמו כאבים כרוניים, קושי שינהכיב כיבה (אולקוס), דיכאון וכד', כדאי לציין זאת כיוון שכל אחת מהתופעות הללו עלולה לגרום לקשיי שינה.

המלצות הרופא

אחת הפעולות החשובות עליהן ימליץ הרופא הן רישום מדויק של הרגלי השינה. מה זה אומר? למשל אילו פעולות עשית לפני השינה? מה אכלת ושתית סמוך לזמן השינה? מתי הלכת לישון? מתי התעוררת? האם הרגשת עירני/ת בבוקר? כיצד הרגשת במהלך היום? מה מצב הרוח שלך? וכל דבר שיכול להיות רלוונטי לעניין קושי השינה שלך.

הקפדה על רישום מסודר תאפשר לרופא להגיע לאבחון טוב יותר של גורמים שעשויים לגרום או להחמיר קשיי שינה.

בדיקה במעבדת שינה

במידה וקיים אל הרופא חשד שאת/ה סובל מתסמונת הרגליים חסרות מנוח, דום נשימה בשינה או הפרעה אחרת שגורמת לקושי שינה, קרוב לוודאי שימליץ על בדיקה מסודרת במעבדת שינה בה ינטרו מדדים חיוניים בגופך כמו נשימה, רמת חמצן, גלי מוח, קצב לב ועוד. תוכל/י לקרוא בהרחבה על הבדיקה כאן – מעבדת שינה

דוגמאות לקשיי שינה:

תסמונת הרגליים חסרות המנוחה (RLS)

התסמונת גורמת להרגשת אי נעימות (לפעמים גם תחושת זרמים כאב) באחת הרגליים או בשתיהן. החולה נאלץ לשנות תנוחה לעתים קרובות במטרה להתגבר על הכאב והתוצאה היא קשיי שינה.

תסמונת פאזת השינה הדחויה

תסמונת זו גם עלולה לקושי בשינה ובכל אורח החיים. מדובר בהפרעה בתפקוד השעון הביולוגי הגורם למחזור שינה משובש המשפיע על כל מהלך חיי החולה שמרגיש ערני בשעות הלילה ועייף בשעות הבוקר והיום.

דום נשימה בשינה

מדובר במצב רפואי שבו מתרחשת חסימה בדרכי הנשימה העליונות בזמן שינה עמוקה. הפסקות הנשימה החוזרות גורמות לחולה להתעורר כדי לנשום, לעיתים זה מלווה בקולות נחירה ו/או חנק, ובכך גורמות לשינה שטחית ולא מרעננת.

קשיי שינה אצל תינוקות

אם אתם הורים לילדים קטנים, אתם וודאי זוכרים את התקופה בה נאלצת לקום מספר פעמים בלילה כדי לטפל בצרכי התינוק השונים. עד גיל חצי שנה לערך, זה בהחלט לא נחשב לקושי שינה אלא לאחד משלבי ההתפתחות התקינים.

במידה ותינוק שעבר את גיל חצי שנה ממשיך לסבול מקשיי שינה, כדאי לבדוק מה המקור. אפשרויות נפוצות הן מחלה, גזים במערכת העיכול, הופעת שיניים ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אינסומניה © 2017