שינויים ברצף ואיכות השינה לאחר פרישה מעבודה

אנשים אשר פורשים מעבודה, ישנים כ – 20 דקות יותר מאשר לפני פרישתם. בנוסף חל שיפור באיכות השינה שלהם. הם חווים פחות יקיצות בוקר מוקדמות או שינה לא בריאה, בניגוד לשנות העבודה האחרונות שלהם.

מחקר משותף שבוצע על ידי חוקרים מאוניברסיטת טורקו, פינלנד, בשיתוף אוניברסיטת הלסינקי, המכון הפינלנדי לבריאות תעסוקתית, וביה"ס לרפואה של אוניברסיטת קולג' (לונדון), העלה זמן השינה בקרב אנשים הפורשים מעבודה עלה בכ -20 דקות לאחר הפרישה, ונשאר ברמה שהושגה במשך שנים לאחריה.בעיות שינה אצל מבוגרים

זמן השינה גדל באופן המשמעותי ביותר בקרב אנשים שסבלה מהפרעות שינה שצרכו הרבה אלכוהול טרם הפרישה. כמו כן משך זמן השינה גדל ביותר מ – 45 דקות לאחר בהפרישה – אצל אנשים שלא ישנו באופן מספק במהלך שנות עבודתם.

כפי שידוע, זמן שינה מספק חיוני לבריאות האדם ולתפקודו. ככלל אנשים שונים יש צורך שונה מבחינת שעות השינה, אולם  ההמלצה למרבית האנשים שעברו את גיל 65 היא לישון כשבע-שמונה שעות בלילה. פרישה מעבודה, מאפשרת לאנשים לישון יותר, מאחר וזמני השינה והיקיצה אינם נקבעים לפי לוח הזמנים של העבודה. את לפי הדוקטורנטית סאנה מיללינטוסטה מאוניברסיטת טורקו, שעבודת הדוקטורט נכללת במחקר זה.

בשנות עבודתם האחרונות, כ-שליש מהאנשים לערך חווים בעיות שינה שונות. זאת לעומת 26% שחווים בעיות שינה לאחר הפרישה. במהלך המחקר התגלה כי מבין סוגי הפרעות השינה השונות, חלה ירידה בעיקר בהתעוררות בשעות הבוקר המוקדמות ושינה לא בריאה או איכותית – שלאחריה האדם סובל מעייפות ותשישות באופן קבע. בעיות השינה ירדו באופן בולט אצל אנשים שהרגישו שעבודתם מלחיצה ובריאותם רופפת טרם הפרישה. קשיי השינה פחתו באופן המשמעותי ביותר אצל אלו שהייתה אצלם מצוקה נפשית כלשהי טרם הפרישה.

למשל, לחץ נפשי שקשור לעבודה מוכר שפוגע בשינה. אחת הסיבות להפחתה בבעיות השינה לאחר הפרישה כנראה נובע מכך שהלחץ שקשור לעבודה ירד. כך לדברי הדוקטורנטית מיללינטוסטה.

המחקר נערך בקרב 5,800 משתתפים פינלנדים, אשר פרשו מעבודתם, מחמת גילם, בין השנים 2000-2011. משתתפי המחקר העריכו את השכיחו של בעיות שינה שונות ואת זמן השינה בסקרים שבוצעו טרם פרישה ולאחריה.

מקור: אוניברסיטת טורקו, פינלנד / דצמבר 2017

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אינסומניה © 2017