כדורי שינה

מתקשה להירדם בלילה? מחפש/ת כדורי שינה לטיסה ארוכה? כדורי שינה בהחלט יכולים להיות פתרון יעיל. עם זאת, יש שיקולים נוספים שכדאי לך לקחת בחשבון לפני שתחליט/י האם להיעזר בכדורי שינה או לא ולכמה זמן.

כדורי שינה לפי מרשם

כדורי שינה חזקים הניתנים במרשם, השפעתם כמעט מידית (כ-30 דקות לאחר הנטילה) ונמשכת בין 8-12 שעות. כדורי שינה נחשבים ליעילים עבור אנשים הסובלים מהפרעות שינה שונות ומגוונות. ביניהן נדודי שינה (אינסומניה) הנובעים מלחץ נפשי, ג'ט לג, דיכאון, חרדה והפרעות רפואיות נוספות.כדורי שינה

לרוב יינתנו כדורי השינה לטיפול קצר מועד בנדודי שינה, אך הם אינם מיועדים לשמש כטיפול למשך שנים.

מה עליך לדעת על כדורי שינה?

היתרונות והאפקטיביות של כדורי השינה ידועים מזה שנים ארוכות. אך חשוב שתדע/י כי לצד היתרונות ישנם סיכונים ותופעות לוואי בנטילת כדורי שינה חזקים לאורך זמן ממושך. בנוסף, במידה ומדובר בהפרעת שינה כרונית (קבועה), יש להניח כי קשיי השינה הם רק תסמין (סימפטום) למצב רפואי כלשהו – שחשוב לאתר ולטפל בו.

כדורי שינה בהשוואה לטיפולים התנהגותיים

הגישה הרווחת, במרבית המקרים, היא כי טיפול התנהגותי (CBT) עדיף על פני טיפול בכדורי שינה. זאת כאשר נדודי השינה נמשכים בקביעות לפרק זמן ארוך (כרוניים).

טיפול התנהגותי

מה עושים בטיפול התנהגותי? בטיפול התנהגותי מלמדים את האדם הסובל כיצד לסגל לעצמו הרגלי שינה טובים. זה אומר שעליו להקפיד על שינה ויקיצה לפי לוח זמנים קבוע, לבצע פעילות גופנית סדירה, להימנע מצריכת מאלכוהול וקפאין, לוותר על מנוחה במהלך שעות היום ועוד.

סוגי כדורי שינה

מתי כן כדאי להשתמש בכדורי שינה? כפי שציינו בתחילת המאמר, כדורי שינה אינם מטפלים בגורם אלא בסימפטום. עם זאת, לעיתים יהיה עדיף לקח כדורי שינה במקום להישאר ערים שכן למצב זה עלולות להיות השפעות בריאותיות ונפשיות חמורות.

כדורי שינה ממשפחת הבנזודיאזפינים, הם תרופות פסיכו-אקטיביות עם השפעה שמשרה רוגע. שימוש בסוג זה של כדורי שינה, ממשפחת הבנזודיאזפינים, מאפשר לווסת את הקולטן המעכב GABAA שנמצא במוח. סוגי כדורי שינה פופולאריים הנמצאים בקבוצה זו הם הלוריוון, קסנקס, וואליום, ואבן ובונדרומין.

לשם השוואה, נראה שלכדורי שינה חדשים יותר מסוג נונ-בנזודיאזפינים, למשל זודורום ונוקטורנו, יש פחות תופעות לוואי מסוכנות. עם זאת הסיכון נשאר בייחוד עבור חולים הסובלים מהפרעות רפואיות מסוימות, הכוללות מחלת כליות או כבד.

לכן, שלפי שנוטלים כדורי שינה מסוגים שונים, חשוב לשוחח עם הרופא וליידע אותו לגבי כל מחלה ממנה את/ה סובל/ת או תרופה שאת/ה לוקח/ת – כדי להימנע מנזק רפואי.

הערכה אצל מומחהכדורי שינה בנזודיאזפינים

כדורי שינה חזקים המחייבים מרשם יכולים לעזור לך להירדם ולישון באופן רצוף. היתרונות והחסרונות של כדורי השינה השונים יכולים מגוונים. על מנת למצוא את כדור השינה המתאים לך – הרופא עשוי לבצע את הדברים הבאים:

  • לשאול אותך שאלות במטרה לקבל מידע אודות דפוסי השינה.
  • לשלוח אותך לבדיקה במעבדת שינה ולעתים בדיקות עזר נוספות, כדי לשלול גורמים חבויים שעשויים לגרום להפרעת שינה.
  • לדון אתך לעומק אודות האפשרות לקחת כדורי שינה, תוך התייחסות לכל ההיבטים: כמה פעמים לקחת, באילו זמנים, באיזה אופן (תרסיס, גלולות או טבליות נמסות) ועוד.
  • לתת לך מרשם לכדורי שינה לתקופה מוגבלת כדי להחליט האם הכדור מתאים לך והאם היתרונות שבשימוש בכדור השינה עולים על החסרונות.
  • במידה וכדור השינה לא עזר, שהשפעתו לא הייתה יעילה דייה או שהיו לך תופעות לוואי לא נעימות, הרופא יוכל לנסות כדורי שינה אחרים שאולי יתאימו לך יותר.
  • לברר עבורך האם יש גרסה גנרית של הכדור שהיא פחות יקרה.

הוראות בטיחות

לעיתים שימוש בכדורי שינה במרשם וחלק מכדורי שינה ללא מרשם/טבעיים עלול להיות מסוכן. למשל אצל אשה בהריון, אשה מניקה ואנשים בגיל גבוה. שימוש בכדורי שינה עלול להגביר את הסיכון לנפילות בלילה ופציעות אצל מבוגרים. לכן לעתים קרובות יעדיף הרופא לרשום לאנשים בגיל זה מינוך נמוך יחסית בהשוואה לאנשים צעירים.

במצבים רפואיים מסוימים, כגון לחץ דם גבוה ומחלת כליות יעדיף הרופא להימנע מלרשום כדורי שינה. בנוסף עלולה להיות אינטראקציה בין כדורי השינה ובין כדורים אחרים שאת/ה לוקח/ת. לכן חשוב להיצמד להוראות הרופא.

כדורי שינה תופעות לוואי

לנטילת כדורי שינה יש צד פחות נעים והוא תופעות הלוואי. למרות השוני בין אדם לאדם מבחינת הופעתן וחומרתן, חשוב לשאול את הרופא אודות תופעות לוואי אפשריות לפני קבלת ההחלטה על נטילת כדור שינה, מכל סוג שהוא.

ככלל לכדורי שינה עלולות להיות תופעות לוואי שונות ומגוונות כגון: תגובה אלרגית, סחרחורות, יובש בפה, הפרעות במערכת העיכול (שלשולים, בחילות, עצירות), נטייה לנמנום, כאבי ראש, כאבי שרירים, בלבול, פגיעה בזיכרון לטווח קצר, קושי בביצוע פעולות ביום שלמחרת, הליכה אכילה וביצוע פעולות שונות תוך כדי שינה.כדורי שינה - תופעות לוואי

התמכרות וגמילה מכדורי שינה

לצד האפקט החיובי והעובדה שכדורי שינה מועילים לעשות מיליוני אנשים בעולם, חשוב לקחת בחשבון כי לכדורי השינה, הגורמים לתחושת רגיעה והרפיית שרירים, יש אפקט ממכר – בעיקר בשימוש ממושך. דבר זה עלול להוביל לתלות פיזית ונפשית אצל חלק מהמשתמשים.

ידוע כי אצל אנשים מסוימים קיימת נטייה גנטית להתמכרות. עם זאת, ישנם גורמים סביבתיים העלולים להגביר נטייה זו כגון: מצב כלכלי, מצב אישי (גירושין למשל), דיכאון, חרדה ועוד. עליכם לקחת בחשבון נתונים אלה במידה ואתם משתמשים בכדורי שינה על מנת להשתמש בהם בצורה מבוקרת ובטוחה. לרוב חולים שמפתחים תלות בכדורי שינה נוטים להכחיש עובדה זו.

סימפטומים הקשורים לגמילה מכדורי שינה עלולים להופיע כאשר אדם שנטל אותם לתקופה ממושכת מפסיק באופן מידי במקום להוריד את המינון בצורה הדרגתית ומבוקרת. אצל באדם שנוטל את כדורי השינה לתקופה קצרה, קיים סיכוי נמוך מאוד לפתח תלות ותופעות לוואי בעת הפסקת הנטילה.

מינון יתר

שימוש בכדורי שינה השייכים למשפחת הבנזודיאזפינים עלול לגרום להתמכרות ואין זה נדיר לראות משתמשים שמגיעים לטיפול במיון עקב נטילה של מנת יתר. בנוסף שתיית אלכוהול יחד עם נטילת כדורים אלה אסורה ועלולה להוביל לנפילות ותאונות.

במינון מקובל ומושכל, בהתאם להתוויות ולהוראות הרופא, השימוש בכדורי השינה יעיל לרוב ואינו גורם לתופעות לוואי חמורות. עם זאת, צריכת מינון גבוה של בנזודיאזפינים עלול להוביל לתופעות לוואי קשות הכוללות: בחילה, טשטוש ראייה, קושי לנשום, גמגום, חוסר אוריינטציה, סחרחורות ופגיעה בקואורדינציה. לעיתים שימוש במינון גבוה אף יוביל להחמרה בנדודי השינה.

תרופות מאכלים ושתייה

כפי שצוין, השילוב בין אלכוהול וכדורי שינה עלו להיות מסוכן ביותר ולהוביל לנפילות, תאונות ואפילו לירידה בקצב הלב והנשימה. הדבר תקף גם לגבי שימוש במריחואנה יחד עם כדורי שינה ולתוספי גאבא שמגבירים את האפקט של כדורי השינה.

במידה ואתם מטופלים במקביל בצמחי מרפא מרגיעים כגון: היפריקום, ג'ינסינג, מליסה רפואית, פסיפלורה וכד', קחו בחשבון שעלולה להיות לכך השפעה שלילית ולכן יש להתייעץ עם גורם רפואי במידה ורוצים לקחת את שניהם במקביל.

עוד יש לקחת בחשבון שקפאין סותר את השפעת כדורי השינה ולכן כדאי להימנע בשתיית קפה, תה וכל מאכל או משקה המכיל קפאין בסמוך לנטילת הכדורים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אינסומניה © 2017